Svar: Mad og flaske - 8 mdr.

21. juli 2008

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Pernille

Med den alder Malou har så lyder det helt relevant med 4 flasker i døgnet og i 8-9 måneders alderen kan I trappe ned til 3. Først efter 10 måneder vil 2 flasker som regel være nok til at dække hendes mælkebehov - hun har der fortsat behov for mindst 400ml mme dagligt for at få sit jernbehov dækket indtil hun er 12 måneder gammel. Hvis hun således behøver 3 flasker for at nå op på 400ml så må det være sådan, men kan hun drikke 2 flasker med 200ml i hver, så er det også fint.

Derudover så er det sådan at hun i takt med at hun bliver ældre skal spise mere og mere rigtig mad og for at give plads til dette og samtidig sikre et vist mælkeindtag, så kan det ofte være en god idé at bibeholde flasken sen aften fremfor en flaske i løbet af dagen.

Nogle børn har dog ingen problemer med at indtage både mad og mælk nok og kan sagtens sove igennem fra de puttes til næste morgen - men mange kan ikke. Hvorvidt I skal stoppe med flaske se aften afhænger således af, hvorvidt Malou er i stand til at drikke de ca 600ml mme hun har behov for lidt nu i løbet af dagen, hvis hun samtidig skal spise nok af rigtig mad.

De fleste børn vil først omkring 10 måneders alderen kunne forventes at sove hele aftenen og natten uden mælk, de vågner måske og får en tår vand og sover videre igen. Men der er naturligvis børn som sagtens kan inden og hvorvidt Malou hører til dem må komme an på en prøve:o)

Jeg kan se at hun sover 3 lure dagligt og hvis I skønner at denne rytme er god, kan I naturligvis bibeholde den. Ellers tænker jeg at to lure dagligt måske vil give en bedre rytme i forhold til hendes indtag og det faktum at du jo også ...

Annonce

... gerne vil til at give hende mere rugbrød og komme ind i en rutine, hvor hun får frokost til fast tid osv.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7.30-8: Grød, varier mellem de forskellige typer ligesom nu, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. lidt frugtmos, vand af kop.

Puttes til formiddagslur kl 10 med en flaske og sover her 45 minutter ligesom nu. Bare lidt senere og jeg tænker at hun, hvis hun først vågner kl. 7, må kunne holde sig vågen lidt længere om morgenen ...

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, grøntsagsmos med kød eller fisk som supplement, så hun bliver fyldt op og får hvad hun har behov for. Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Puttes til middagslur 13.30-14, evt. med en flaske det afhænger helt af det samlede mælkeindtag. Da hun kun behøver flaske 3 gange dagligt, kan denne evt springes over, modsat hvis hun efter flasken sover et par timer, så kan den være god at bibeholde

Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, evt lidt tykmælk, A38 eller lignende (fra 9 måneder kan komælk udgøre en større del af hendes indtag) med frugtmos, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere familiemad, ris, pasta med kødsovs, lasagne osv. Vand af kop.

Puttes til natten med en flaske 19-19.30

Sen aften 23: Evt. flaske, afhænger helt af, hvorvidt hun får sit mælkebehov dækket om dagen. Gør hun det og kan hun sove igennem uden, så må hun meget gerne det:o)

Jeg håber at ovenstående plan giver en idé om hvordan I får plads til både mad, mælk og søvn - fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder