Svar: Mad og flaske - 8 mdr.
21. juli 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Pernille
Med den alder Malou har så lyder det helt relevant med 4 flasker i døgnet og i 8-9 måneders alderen kan I trappe ned til 3. Først efter 10 måneder vil 2 flasker som regel være nok til at dække hendes mælkebehov - hun har der fortsat behov for mindst 400ml mme dagligt for at få sit jernbehov dækket indtil hun er 12 måneder gammel. Hvis hun således behøver 3 flasker for at nå op på 400ml så må det være sådan, men kan hun drikke 2 flasker med 200ml i hver, så er det også fint.
Derudover så er det sådan at hun i takt med at hun bliver ældre skal spise mere og mere rigtig mad og for at give plads til dette og samtidig sikre et vist mælkeindtag, så kan det ofte være en god idé at bibeholde flasken sen aften fremfor en flaske i løbet af dagen.
Nogle børn har dog ingen problemer med at indtage både mad og mælk nok og kan sagtens sove igennem fra de puttes til næste morgen - men mange kan ikke. Hvorvidt I skal stoppe med flaske se aften afhænger således af, hvorvidt Malou er i stand til at drikke de ca 600ml mme hun har behov for lidt nu i løbet af dagen, hvis hun samtidig skal spise nok af rigtig mad.
De fleste børn vil først omkring 10 måneders alderen kunne forventes at sove hele aftenen og natten uden mælk, de vågner måske og får en tår vand og sover videre igen. Men der er naturligvis børn som sagtens kan inden og hvorvidt Malou hører til dem må komme an på en prøve:o)
Jeg kan se at hun sover 3 lure dagligt og hvis I skønner at denne rytme er god, kan I naturligvis bibeholde den. Ellers tænker jeg at to lure dagligt måske vil give en bedre rytme i forhold til hendes indtag og det faktum at du jo også gerne vil til at give hende mere rugbrød og komme ind i en rutine, hvor hun får frokost til fast tid osv.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30-8: Grød, varier mellem de forskellige typer ligesom nu, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur kl 10 med en flaske og sover her 45 minutter ligesom nu. Bare lidt senere og jeg tænker at hun, hvis hun først vågner kl. 7, må kunne holde sig vågen lidt længere om morgenen ...
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, grøntsagsmos med kød eller fisk som supplement, så hun bliver fyldt op og får hvad hun har behov for. Vand af kop.
Puttes til middagslur 13.30-14, evt. med en flaske det afhænger helt af det samlede mælkeindtag. Da hun kun behøver flaske 3 gange dagligt, kan denne evt springes over, modsat hvis hun efter flasken sover et par timer, så kan den være god at bibeholde
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, evt lidt tykmælk, A38 eller lignende (fra 9 måneder kan komælk udgøre en større del af hendes indtag) med frugtmos, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere familiemad, ris, pasta med kødsovs, lasagne osv. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske 19-19.30
Sen aften 23: Evt. flaske, afhænger helt af, hvorvidt hun får sit mælkebehov dækket om dagen. Gør hun det og kan hun sove igennem uden, så må hun meget gerne det:o)
Jeg håber at ovenstående plan giver en idé om hvordan I får plads til både mad, mælk og søvn - fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske